lördag 29 januari 2011

PhotoPeach - ett interaktivt alternativ till PhotoStory

Många är vi som tycker om att använda Photostory för att snabbt kunna skapa stillbildsfilmer med ljud och berättarröst. Det är enkelt att använda och i skolan tar det bara ett par minuter för elever från årskurs 1 att lära sig att skapa egna Photostories.
Här vill jag tipsa om ett alternativ, där du också kan skapa frågor till dina bilder, så att visningen blir interaktiv. Musik kan läggas på och man väljer om man vill ha frågor till samtliga bilder eller enbart till vissa.
Flowers on PhotoPeach

Jag ska absolut tipsa mina kollegor om detta. Jag ser framför mig hur yngre elever med hjälp av egenskapade bilder kan producera interaktiva räknesagor med frågor till klasskamraterna. Eller hur lite äldre elever använder det för att utmana varandras kunskaper. Häromdagen skrev jag om min kollega som ska använda Wikispaces till sitt miljötema. Inom ramen för det projektet är det här verktyget perfekt, då det går att bädda in i wikin!

Inga kommentarer: