torsdag 15 oktober 2009

YouTube som en fantastisk resurs!


Har ni tänkt på vilken guldgruva YouTube är? Eleverna hittar filmklipp som förtydligar eller förklarar företeelser som de skriver om i olika arbeten. Via YouTube kan vi få se en koala äta av eukalyptuslöven. Eller en vulkan i fullt utbrott. Förra veckan skulle jag med en klass se ett avsnitt av en engelsk serie via mediacentralen. Och just under vår timme beslutade sig deras webbsida för att ligga nere. Det gällde att snabbt hitta på något annat och jag vände mig till YouTube. Den film jag sökt rätt på var Yann Arthus-Bertrands film Home.



Den handlar om hur vi behandlar vår planet och vad som riskerar att hända om vi inte ändrar vårt sätt att leva. Den berättar också om många bra saker som görs för att rädda miljön runt om i världen. En vecka senare och samma klass igen. Mediacentralens sida fungerar och glad tänker jag att eleverna ska bli nöjda med att de får se ett nytt avsnitt av sin serie. Men ack vad jag tog fel. De bad enhälligt om att få fortsätt att se på Home, vilket vi ägnade hela lektionen till. Det blev en del pauser för att förklara eller diskutera kring det vi såg. Engagemanget var stort. Tack vare YouTube och Yann Arthus-Bertrand.

Och tänk så bra det passade att det blev just så och jag kunde tipsa om filmen just idag. Idag är det nämligen Blog Action Day, då alla bloggare uppmanas att fokusera just på vår miljö, en av de viktigaste frågorna för oss alla. Så gör som jag och mina elever, se Filmen Home och engageras ni också!

1 kommentar:

Anonym sa...

vet inte om du sett

http://www.neok12.com/